vrijdag 28 augustus 2009

St. Patrick 2006

In mei 2006 ben ik op vakantie geweest op een reis die georganiseerd werd door Retraitecentrum de Spil.

We gingen op reis naar Noord-Ierland en hebben daar St. Patrick gevolgd.

Deels letterlijk, door te wandelen waar hij ook gewandeld heeft; deels spiritueel door zijn geschriften met elkaar te lezen.

We hielden elke ochtend en elke avond een ochtend/avondgebed volgens de liturgie die bij De Spil wordt gebruikt.

Ik heb daar voor het eerst kennisgemaakt met de Northumbria Gemeenschap. Enkele leden daarvan verbleven in een huis aan hetzelfde landweggetje waar de cottages stonden waarin wij onze vakantie doorbrachten.
We hebben een paar keer samen met hen een avondgebed gehouden en dat deden we dan op de manier van de Northumbria Gemeenschap. Één keer woonden we zo'n avondgebed bij in het kerkje in het plaatsje Saul. Dat kerkje staat op de plaats waar ook St. Patrick al een kerkje had gesticht.

Na die reis heb ik via de website van de Gemeenschap een cd aangeschaft met de verschillende gebeden erop, in het Engels, deels gezongen, deels gesproken.

De laatste tijd maak ik van die cd gebruik om de completen te bidden. Ik vind het heel rustgevend om op die manier mijn dag te besluiten. Net als vroeger, een gebed voor het slapen gaan, waar je niet zelf hoeft na te denken wat je zeggen zult.

Ik plaats bij deze blog een afbeelding van het sterfbed van St. Patrick.
We hebben dit raam gezien in een kerkje waar we terecht kwamen toen we eigenlijk een beetje verdwaald waren. We hadden het voorrecht dat de koster net langs kwam en het kerkje voor ons ontsloot. Ik weet niet meer waar het kerkje stond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten